söndag 16 juni 2013

Malmömilen 2013

Efter ett hittills händelserikt år med tillökning i familjen och sjukhusvistelse blev årets andra lopp Malmömilen.
(det kom ett Malmö Barefoot Run här innan också men det får vänta....)

Årets upplaga gick i stenålderns tecken. Jag och barfotakollegan Marcus dammade av vilddjurskostymerna och tog fram påkarna.


Förra veckan kände jag mig lite skum i högerfoten. Lite som om trampdynan blivit nertrampad och lite extra öm. Inte helt omöjligt då jag gått omkring på stenhårt sjukhusgolv i fyra veckor... Detta resulterade i en veckas löpuppehåll och jag kände inte av något under eller efter loppet.

Förra årets lopp minns jag som rätt hyfsat underlag men i år tyckte jag det var något värre. Kan bero på att jag mest sprungit i sandaler i år.. Varmt var det också så det var skönt att köra utan något på överkroppen.
Ett litet minus i år var att eftersom det var runt 7000 löpare gick starten i omgångar. Dessa var mig veterligen inte spec:ade någonstans utan man fick stå och vänta i typ 10-12 minuter om man startade i sista startgruppen.

Turen gick från Carl Gustavs väg (riktigt fin sliten och sammetslen asfalt) vidare ner genom parken ut mot stranden. Sedan styrde kosan mot västra hamnen och två kilometrar var avverkade.
Vi hade sällskap av ett crossfit-gäng (minns tyvärr inte vilken klubb..jägersro kanske?) som rullade en skadad kamrat i en hästsulky.

Efter västra hamnen området går vägen förbi en typ byggarbetsplats och det blev riktigt stenigt innan man kom fram till Dockan. Där lugnade det ner sig något men jag kände att jag inte riktigt hade orken att hålla uppe ångan så jag taggade av och släppte Marcus.

Vi drog en del uppmärksamhet längs vägen och blev kallade allt från tarzan, grottman till inföding och hedenhös ;)
När jag kom till gågatan fick jag upp humöret något och orkade tuffa på igen. Vad ska man göra när alla står och tittar liksom? :P

Nu var det inte långt kvar och det började kännas ganska slitet i fötterna. När det var en dryga mile kvar blev jag omkörd av ett par rullstolar.

"Nu är det bara 200m kvar" skrek någon. Vissa började spurta men jag körde på i sakta mak. Inte många sekunder man vinner på att spurta precis innan mållinjen...

Årets Malmömil tog en timme och fjorton  minute.  Tre minuter sämre än förra året och åtta minuter sämre än första året jag sprang det. hmm.. ;)

Varmt, soligt och bra väder i alla fall!



Målgångsvideo filmades av hustrun:


Over'n'out!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar